لوگو چیست؟ آرم چیست؟ تفاوت آرم و لوگو چیست؟ اینها سؤالاتی هستند که در این پست قصد پاسخگویی به آنها را داریم. این دو واژه اغلب هم معنی تلقی میشوند و بهجای هم مورد استفاده قرار میگیرند.
قبل از اینکه بتوانیم به پاسخ سؤال “تفاوت آرم و لوگو” بپردازیم، لازم است تا تعاریفی از این دو واژه را بیاموزیم:
لوگو چیست؟
یکی از مهمترین گامهایی که باید در روند توسعه تجاری هر شرکتی مدنظر قرار گیرد، لوگو است. اما لوگو چیست؟ نمایش بصری یک برند را لوگو میگویند که متشکل از تصویر و متن است.
اما سؤال بعدی که مطرح میشود این است که ویژگیهای یک لوگوی خوب چه میتواند باشد؟ یک لوگوی خوب، باید نشان دهد که شرکت شما چهکارهایی انجام میدهد و به چه مواردی ارزش قائل است.
نام دیگر لوگو، “لوگوتایپ ” است.
لوگوها شامل متن یا حروف میشوند و ممکن است نام شرکت، حروف اول یا گاهی اوقات امضای شخص باشند. یک لوگو تمایل به شناساندن نام دارد و با رویکردهای سنتی و رسمی دررابطهبا برند همراه است.
موفقیت یک لوگو به میزان مطابقت سبک تایپوگرافی آن باهویت برند بستگی دارد. حروف پررنگ و سیاه، نشان از یک برند قوی و پایدار دارد، اما حروف خطدار خوشرنگ و حلقهای نشاندهندهٔ یک شرکت سرگرمکننده و صمیمی است.
بهاشتباه فکر نکنید که لوگوتایپها نسبت به گزینههای دیگر سادهتر هستند. در حقیقت، میتوانید اینطور استدلال کنید که گاهی طراحی آنها دشوارتر از آرمهاست چراکه آرمها به انتخابهای طراحی مانند ترکیب، اندازه و رنگ نیاز دارند، اما لوگوها باید با انتخابهای تایپوگرافی نیز سروکار داشته باشند.
آرم چیست؟
برای نمادین بودن، ابتدا به یک نماد نیاز دارید. آرمها مفاهیم یا ایدهآلهای خاصی را منتقل میکنند. مثلاً هر فردی با دیدن یک آدمک خطی به یاد انسان میافتد. با طراحی مناسب، آرم میتواند ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار باشد که قادر به تغییر دید مردم نسبت به کل هویت برند شماست.
نام دیگر آرم “لوگو مارک” است.
درحالیکه لوگوها، عنصر زبان را در پشت خود دارند، آرمها باید از ارتباطات بصری نهایت استفاده را ببرند. اشکال مختلف، ایدههای مختلفی را منتقل میکنند بهعنوانمثال، دایرهها تداعیکننده حس بازیگوشی و غیررسمی هستند، ولی مربعها نشانگر ثبات و اطمیناناند. شما میتوانید اشکال انتزاعی را دستکاری کرده و تصویری جدید و ویژه برای برند خود ایجاد کنید. در مورد رنگها، اندازه و استفاده از فضای منفی نیز همینطور است.
روش دیگر اینکه شما میتوانید از یک تصویر محبوب بهعنوان میانبر برای بیان شخصیت برند خود استفاده کنید. به طور مثال هیچچیز مانند جغد بیانکننده خرد نیست یا مثلاً میتوانید با یک برگ، احساس و درک خود از محیط را نشان بدهید. آزادی استفاده از تصاویر این امکان را به شما میدهد که با استفاده از نگارهها، خدمات خود را معرفی کنید.
تفاوت آرم و لوگو چیست؟
در واقع نمیشود تفاوت لوگو و آرم را گفت؛ همانطور که در بالاتر ذکر شد، “لوگوتایپ” نام دیگر لوگو و “لوگو مارک” نام دیگر آرم هستند. در واقع آرم نوعی از لوگو محسوب میشود. تمرکز لوگو بر نام کامل شرکت یا حروف ابتدایی آن است و آرم لوگویی است که تمرکز آن بر تصویر و نماد است.
درواقع، لوگو اصطلاحی عمومی از انواع مدلهای نشان دهنده یک برند تجاری است.
لوگوتایپ اغلب بهعنوان نشانه نوشتاری یا نشانه حروفی نیز یاد میشود، درحالیکه آرمها بهعنوان لوگوی تصویری یا لوگوی نمادین شناخته میشوند.
نمونههایی از لوگوتایپها شامل لوگوی ویزاکارت، کوکاکولا یا گوگل هستند. این نامها با یک فونت بدیع یا ساده طراحی شدهاند، اما در اصل همچنان از جنس متن هستند.
برای آرمها (لوگوهای تصویری) میتوان به لوگوی اپل، لوگوی توییتر یا نایک اشاره کرد.
مرز تفاوت لوگو و آرم
نقطه گیجکننده این قضیه زمانی است که مرز تفاوت لوگو و آرم محو میشود. بسیاری از لوگوها هم متن دارند و هم تصویر. برخی از لوگوها متنی دارند که یک تصویر را تشکیل میدهد. در حقیقت، به نظر میرسد امروزه شرکتها لوگوهای ترکیبی را ترجیح میدهند که نمیتوان آنها را در دسته آرمها یا لوگوتایپها قرارداد؛ بنابراین در اصل، سه انتخاب وجود دارد؛ فقط لوگوتایپ در مقابل آرم نیست، بلکه بیشتر به این صورت است که لوگوتایپ در مقابل آرم و در مقابل یک ترکیب از این دو است.
لازم به ذکر است که اخیراً شرکتها گاهی اوقات از بیش از یک لوگو استفاده میکنند. که از آن بهعنوان طراحی لوگوی متغیر یا واکنشپذیر یاد میشود. در این روند نسبت به محل بکارگیری لوگو، تغییرات مختلفی روی آن انجام میشود.
بهعنوانمثال، یک شرکت ممکن است از یک لوگو برای سربرگ ایمیل خود، یک آرم برای وبسایت خود و ترکیبی از این دو برای یک بیلبورد غولپیکر خیابانی استفاده کند. درواقع با داشتن چندین نوع لوگو، میتوانید برای قسمتهای مختلف بهترین را برگزینید.
مزایای لوگوتایپ
• حس کلاسیک و سنتی بودن میدهند (بنابراین مطمئن شوید این، همان چیزی است که میخواهید داشته باشید).
• ایدهآل برای تشخیص نام برند هستند.
• برای آگاهی دادن درباره نام تجاری، بسیار کاربردیاند.
• برای بازی با کلمات، و ایجاد واژگان تبلیغی برای معرفی شرکت مناسباند.
• امکان ارائه آسان اطلاعات مربوط به شرکت را فراهم میکنند.
• دارای ریسک پایین اشتباه گرفتن نام تجاری هستند.
معایب لوگوتایپ
• متناسب با هر مکانی نیستند؛ اغلب آرمها جمع و جورترند.
• گزینههای کمتری برای طراحی خلاقانه دارند (بهاندازه آرمها دستتان باز نیست).
• برای نامهای تجاری طولانی یا تلفظشان سخت است، مناسب نیستند.
• برخی از حروف از قدرت مانور هنری بیشتری برخوردارند.
• ترند فونت باگذشت زمان تغییر میکند، بنابراین ممکن است لوگوهای که زمانی ترند بودهاند، پس از چند سال منسوخ شوند.
لوگوتایپها برای چه برندهایی بهترند
• برندهای جدیدی که میخواهند مردم نام آنها را به ذهن بسپارند.
• برندهایی که نام آنها نشانگر برخی از اطلاعات مربوط به آنچه انجام میدهند، است.
• برندهایی که میخواهند شعار خود را در لوگوی خود بگنجانند.
• برندهای تجاری که در صنایع رسمی مانند دارایی و حقوق فعالیت میکنند.
• برندهایی که میخواهند از قدرت نفوذ یک نام معروف استفاده کنند.
• برندهایی که به دنبال یک رویکرد پیچیده یا تاریخی هستند (مونوگرامها در اینجا گزینه مناسبی به نظر میرسند).
مزایای آرم
• بسیار اختصاصی و منحصربهفرد هستند (اگر بهخوبی طراحی شده باشند).
• مرز و محدودهای برای بروز خلاقیت ندارند.
• امکان استفاده از یک تصویر مناسب، برای بیان ایدههای پیچیده فراهم است (یک عکس برابر هزار کلمه).
• در نحوه استفاده بسیار انعطافپذیر هستند (برای بهتصویرکشیدن انواع ویژگیهای برند گزینهای عالی است).
• بهراحتی تغییر سایز میدهند تا متناسب با مکانهای مختلف باشد.
معایب استفاده از آرم
• میتواند باعث کاهش سرعت شناسایی برند برای برندهای جدید شود.
• برای اثربخشی زیاد، نیازمند تخصص در طراحی گرافیکی است.
• خطر ایجاد نمادی مشابه با یک آرم دیگر همیشه وجود دارد.
آرمها برای چه برندهایی بهترند
• برندهایی که نام شرکت آنها یک شیء یا حیوان است همچون پنگوئن، صدف، سیب
• برندهای نوظهور که به دنبال یک نام تجاری بنیادی هستند.
• برندهایی که خدمات یا محصولات آنها نیاز به توضیح دارد. درواقع تصویر آرم میتواند خدماتی که یک شرکت ارائه میدهد را نیز نشان دهد.
• یکشکل یا نماد محبوب در حال حاضر نشاندهنده هویت برند شماست؛ بهعنوانمثال، ترازوی عدالت برای یک شرکت حقوقی.
در انتها این که ما در این متن سعی کردیم تفاوت لوگو و آرم را برای مخاطبان عزیز با ذکر مزایا و معایب هرکدام به نگارش درآوریم. و همچنین این را نیز بیان کردیم که استفاده از هرکدام در کجاها توصیه میشود. باشد که این متن مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.
* علاقهمند به دیدن لوگوی و آرم برخی برندها هستید ؟ برندهای موجود در فروشگاه هپتا را بررسی نمایید.
* درخصوص این مطلب، نطری دارید؟ زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.