
دو واژه “برند” و”مارک” معمولاً مثل هم تلقی میشوند و بهجای هم بکار برده میشوند ولی تفاوت اصلی بین این دوکلمه (تفاوت مارک و برند) در واقع از نظر تجاری است. معنی برند گستردهتر از مارک است. برند شامل مارک تجاری و لوگو و خوشنامی است. به دلیل اینکه برخی برندها دارای شهرت بیشتری هستند بهمراتب قیمت بیشتری برای آنها پرداخت می شود.
امروزه خدمات و محصولات بسیار گوناگونی مصرفکنندگان را احاطه نموده است. در اینجا علم بازاریابی و گسترش آن باعث شده است که افراد بتوانند محصولات را از هم تفکیک کنند. با این کار فرایند تصمیم خرید و سردرگمی در انتخاب کالا از بین رفته است. از همین رو مصرفکننده نیازمند این است که بهنوعی از محصولی که انتخاب میکند اطمینان حاصل نماید. این اطمینان ورای ضمانتنامهها گارانتیها است. در همینجاست که یک مارک یا برند تجاری برای ایجاد ذهنیت خوب و اطمینان نسبت به محصول در ذهن مخاطب و مصرفکننده ایجاد نماید.
برند و مارک دو واژه هستند که معمولاً بهجای هم و بعضاً بهصورت هم معنی به کار میروند. شاید من و شما هم بارها این اشتباه را مرتکب شده باشیم.
برای آگاهی از تفاوت این دو باید تعریفی از آنها را بدانیم:
برند یا نام تجاری چیست؟
برای این واژه تعاریف متعددی ارائه شده است. شاید معتبرترین تعریف را، تعریفی دانست که توسط انجمن بازاریابی آمریکا ارائه شده است.
طبق تعریف این انجمن برند به نام، طرح و دیگر مؤلفههای یک محصول برای فروش آن میگویند. نقش اصلی آن، ایجاد تفاوت بین محصولات است. با برند یک محصول کارکرد آن در ذهن خریدار یا بازار تداعی میشود. احساسات و تجربیاتی که با نام یک محصول خاص در ذهن شما شکل میگیرد، توسط نام تجاری انجام میشود.
نام تجاری شامل همه احساسات، ویژگیها و مفاهیمی است که به یک نام، طرح و یا نماد گرهخورده است؛ برند، برداشت مردم و افراد از یک نام و نماد است.
مارک چیست؟
مارک درواقع نام تجاری است. برای اینکه این مارک بتواند به برند تبدیل شود، نیاز به بازاریابی دارد. مارک در کنار بازاریابی برای بیشتر شناختهشدن یک برند مورداستفاده قرار میگیرد. برند و مارک بهنوعی مکمل یکدیگر هستند.
و اما، تفاوت بین مارک و برند چیست؟
شاید اینطور بتوان بیان نمود که حس اطمینانی که خریدار قبل از خرید کالا به یک محصول شناخته شده دارد را برند میگویند و مارک همان نامی است که محصول موردنظر با آن شناخته میشود.
چهبسا مارکهای تجاری متنوعی وجود دارند که بدون بدل شدن به برند نمیتوانند موفقیتهای چندانی را به دست بیاورند.
با یک مثال به توضیح ادامه میدهیم:
فرض کنید شما قصد خرید موبایل دارید، دو مارک در مغازه وجود دارد یکی “سامسونگ” و دیگری “کی جی تل”، حسی که شما به موبایل مارک سامسونگ دارید، همان برند است.
در کشور ما واژهٔ مارک یا برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار میرود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی برخوردار است. بیان دیگر “برند” دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند. مارکهای برتر میتوانند هیجان و عواطف مصرفکنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نامها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایدههای برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.
در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات موردتوجه شرکتها است و شرکتها همواره به دنبال راههایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان هستند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص است که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم میآورد.
در انتها میتوانید مارکها و برندهایی که در فروشگاه اینترنتی هپتا موجود هستند را از اینجا مشاهده نمایید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.